Koude nachten en kamperen... - Reisverslag uit Esperance, Australië van Carolienenelsemieke - WaarBenJij.nu Koude nachten en kamperen... - Reisverslag uit Esperance, Australië van Carolienenelsemieke - WaarBenJij.nu

Koude nachten en kamperen...

04 November 2016 | Australië, Esperance

Nadat we in Perth zijn geweest, zijn we vertrokken richting Fremantle. Slechts 17 km onder Perth. Daar aangekomen onze tent opgezet en lekker gaan lopen. Zo zijn we in Fremantle langs het twaalfhoekige huis gelopen. Deze avond zijn we opgehaald door Jed. Jed hebben we 2,5 jaar geleden ontmoet in Vietnam. Hij is in de zomer van 2014 in Nijmegen geweest toen hij door Europa reisde. Hij heeft ons de mooie plekken van Freo (Fremantle) laten zien. Zo hebben we bij Little Creatures (een brouwerij) heerlijk een drankje gedaan. Ook hebben we deze avond heerlijk fish en chips gegeten!

De volgende dag weer heerlijk in Fremantle rondgelopen. Waaronder binnen geweest bij een shipwreck gallery, waar veel over Nederlandse aangemeerde schepen te lezen was. Vandaag ook ons ticket geboekt voor Rotto (Rottnest Island). Op dit eiland mogen geen auto's rijden, dus vandaar er ook een fiets bij gehuurd. Deze avond heerlijk genoten van een broodje hamburger! Net zoals altijd onze koeltas in de koelkast gelegd. Dit keer met een slotje, aangezien we het gevoel hadden dat dit nodig was..

De volgende ochtend deed ik de koelkast open en zag ik met verbazing dat onze hele koeltas weg was! Snel kijken in de andere koelkast, maar daar lag hij ook niet. Gelukkig hadden we in onze voorraad tas nog wat extra eten en daarmee ontbeten. Voordat we richting Rotto gingen een melding bij de receptie gemaakt. Daarna het voorval achter ons gelaten, omdat we naar Rotto gingen. Toen we op de ferry aan het wachten waren in gesprek geraakt met een mevrouw die op haar dochter aan het wachten was. Zij vertelde ons, nadat we verteld hadden dat we Nederlands waren, dat André Rieu in Perth was. Ze was een groot fan van hem. Helaas kon ze dit keer niet naar zijn show. Toen de ferry eraan kwam afscheid genomen van de mevrouw en op de ferry gegaan. De ferry tocht was niet heel spannend. Helaas zag het weer er niet echt geweldig uit toen we op Rotto aankwamen. Besloten om eerst de kant op de fietsen waar het weer het beste leek. Dit bleek uiteindelijk een goede keus. Vrij snel nadat we op fiets zaten, zagen we onze eerste quokka. Willem de Vlamingh, de ontdekker van dit eiland, dacht dat dit grote ratten waren. Het eiland was meer heuvelachtig dan we dachten en we hadden helaas niet echt geweldige fietsen, waardoor het rondfietsen van het eiland ons meer tijd kostte dan gedacht. Gelukkig klaarde het naarmate de dag vorderde wel meer op! Helaas moesten we om 17 uur weer bij de ferry zijn, maar we hadden hier makkelijk nog wat meer tijd kunnen besteden!

De volgende ochtend zijn we naar de receptie gegaan om te vragen of er wat op de camerabeelden te zien was. Onze 'jatter' was overduidelijk in beeld en bleek om 4 uur 's nachts zijn auto bij het park neer te hebben gezet en daarna naar de keuken te zijn gelopen. Hier heeft hij in beide koelkasten gekeken en onze koeltas meegenomen. De eigenaar heeft er een melding bij de politie van gemaakt, maar als deze de beelden niet komt bekijken dan zal er ook niks gebeuren. Vervolgens zijn wij vertrokken richting Bunbury. De afstanden onder Perth zijn wat korter en dat is wel lekker! Onderweg zijn we nog in Rockingham gestopt. Hier kwamen we bij het strand aan waar allemaal dingen van gerecycled materiaal waren gemaakt. Echt heel leuk om te zien!
In Bunbury de middag lekker rondgelopen en aan het eind van de middag een nieuw slotje en etensbakje gekocht bij de K-Mart, aangezien deze gestolen waren.

Na Bunbury zijn we naar Margaret River gegaan. Deze plek staat bekend om zijn vele wineries. De middag dat we aankwamen vooral lekker van het weer genoten en door Margaret River zelf gelopen. We hebben toen onze winetour voor de volgende dag geboekt.

Om half 11 werden we de volgende dag opgehaald. Onze gids Sylvano stelde ons gelijk voor aan de rest van de bus. We zaten eerst alleen met een familie Engelse in de bus die het erg leuk vonden om naar ons reisverhaal te luisteren. Later nog twee meiden uit Singapore en een gezin uit Thailand opgehaald. Daarna vrij snel doorgereden naar de eerste winery. Hier leerden we wat meer over wijnproeven. Bij elke winery mochten we verschillende wijnen proeven. Het was vandaag heel leuk om bij verschillende wineries langs te gaan. We zijn langs meer commerciële wijnhuizen gegaan, maar ook langs familiewijnhuizen. Onderweg zijn we nog gestopt bij een kaasfabriek en een brewery. Hier een paddle genomen, waardoor we verschillende biertjes konden proeven. Vandaag was de afsluiting bij de chocoladefabriek. Een heerlijke afsluiting! Uiteindelijk weer netjes bij de camping afgezet en nog even met Sylvano gekletst. Hij gaf nog wat tips voor de omgeving mee en vond het heel leuk wat wij deden!

Vanuit Margaret River zijn we naar Augusta gereden. Hier was weinig te beleven dus daarom vrij snel doorgereden naar Cape Leeuwin. Een plek waar een vuurtoren staat, de Southern Ocean en de Indian Ocean samenkomen en tevens het zuidwestelijkste puntje van het continent is. Via een audio tour kwamen we meer te weten over de geschiedenis van deze plek. Onderweg raakten we in gesprek met twee Nederlandse fotografen. Zij vertelden dat ze het Nederlands koningspaar volgde en dat die over een aantal dagen in Perth zouden zijn. Nadat we hier klaar waren doorgereden naar Pemberton. Hier een staat een boom (Gloucester Tree) die je via ijzeren spiralen (aan de zijkant van de boom) kunt beklimmen. Als je bij het uitkijkpunt bent, ben je 60m boven de grond. Een mooie maar ook spannende uitdaging vonden we. Langzaam zijn we naar boven geklommen. Prachtig hoe je boven de bomen uitkomt als je boven bent. Daarna ook weer naar beneden gegaan. Wat mogelijk nog wel enger was dan naar boven. Het was spannend, maar ook ontzettend gaaf!! Vervolgens door gereden naar Sids campground. Deze camping hadden we zonder Wikicamps nooit kunnen vinden. Wikicamps kan ons vertellen waar de campings zijn en als we internet hebben kunnen we via de prices en de comments ook achter de prijs en hoe goed de camping is komen. Een app die zijn geld deze reis al wel meer dan waard is!
Op deze camping 's avonds heerlijk bij het kampvuur gezeten. We komen nu in de gebieden waar het bepaalde tijd verboden is om open fires te maken. Dit in verband met het gevaar tot bosbranden.

Na een nacht van regen, 's ochtends met een beetje gemiezer opgestaan. Eerst op de camping nog een walking track gedaan en daarna alles opgeruimd. De man van de camping vraagt om donaties en als je zou willen zou je dus niks kunnen betalen. Wij hebben netjes geld in een envelop gedaan en deze man onze donatie gegeven. Vervolgens zijn we naar Windy Harbour gereden en wat was het daar winderig! Daar twee lookouts bekeken, die beide prachtig waren, en daarna weer verder gegaan. Hierna verder gereden naar Walpole. Hier wilden we graag the tree top walk - valley of the giants doen, maar het weer was niet zo geweldig dus besloten om deze morgen te gaan doen. De middag hebben we in Walpole zelf nog wat rondgereden en daarbij de Giant Tingle Tree gezien. Tingle trees kunnen erg lang worden. Een Tingle tree die we zagen had een groot gat onderin de boom, vaak ontstaan door een brand. Toch kan deze boom nog blijven leven. Hierna zijn we doorgereden naar de camping. Hier bleken we de enige te zijn. 'S avonds bij het wc-gebouw staan koken, zodat ons vlammetje van ons gasstelletje niet uit zou gaan. Daarna snel de tent in want het was erg fris. We merken dat als de zon ondergaat dat het dan best fris wordt. We liggen dan 's nachts ook goed ingerold in onze slaapzakken.

De volgende ochtend waren we de eerste bij de Tree Top Walk. Genoten van de wandeling 40 meter boven de grond. Hetgeen waar je liep, wiebelde soms wel. De Tingle Tree bomen staken nog steeds boven ons uit. Na deze wandeling nog een korte wandeling gemaakt door een bos waar meerdere oude Tingle Tree bomen stonden. Zo kwamen we langs een Grandma Tree. Deze boom had het gezicht van een oma. Hierna zijn we door gereden naar Denmark. We vroegen aan het meisje van het visitor center wat er voor leuks te doen was in Denmark en ze wist niet echt wat te noemen. Ook geen reden om hier dus de blijven dus doorgereden naar Albany. In Albany was het vooral grauw! Omdat het zondag was, was het winkelcentrum gesloten. Daarom konden we niet naar de Coles of Woolworths. Hierdoor waren we genoodzaakt om naar de IGA te gaan, de wat duurdere supermarkt van Australië. Maar vandaag zagen we met verbazing sommige prijzen. Slechts 2 dollar voor 1 kilo tomaten, terwijl je gemiddeld 7 dollar voor een kilo betaald. Ook de wortelen (1kg) waren maar 0,69 cent! We hebben een lekker maaltje bij elkaar gezocht en we waren voor net iets meer dan 10 dollar klaar! 's avonds hier heerlijk van genoten!

Geen wekker de volgende ochtend. Heerlijk! Toch waren we nog op tijd wakker. Tijdens het ontbijt begon het helaas alweer te regenen. Ondanks het weer toch besloten om wat te gaan doen. We zijn naar de Gap en the Natural Bridge geweest. Om dit te bekijken moesten we betalen, alleen er stond alleen een betaalautomaten en nergens of dit bij de Holiday Pass hoorde of niet. Nog aan iemand anders gevraagd en die zei dat de betaalautomaten er net stonden. We hebben zelf maar de conclusie getrokken dat hij bij de holiday pass hoorde.
The Gap is een gat tussen twee rotsen waar het water tegen aan botst! Dit gaat soms met een kracht echt niet normaal! Daarnaast kun je met de stellage die ze gebouwd hebben ook boven het water staan. Vervolgens doorgelopen naar de Natural Bridge. Waar van gesteente een brug is ontstaan. Ooit zal deze brug instorten.

De volgende dag stonden we op tijd op, omdat we de auto naar de garage moesten brengen. Met een busje van de garage naar de stad gebracht. Waar we lekker hebben kunnen rondlopen. Tegen 12 uur weer opgehaald en terug naar de garage gebracht. Daarna met een schone auto richting Ravensthorpe gereden. Op de camping de tent opgezet en snel in gesprek geraakt met twee Australische stellen. Een daarvan kwam met de fijne mededeling dat het vannacht slechts 6 graden zou worden. We merkten tegen de avond toen de zon langzaam onderging dat het al best fris was. Helaas was er niet echt een beschutte plek waar we konden zitten. Na het eten zijn we dan ook maar de tent ingedoken. Hier heerlijk nog wat gepuzzeld en gelegen en net voordat we wilden gaan slapen een heerlijk warme douche genomen. Deze nacht hebben we het, gelukkig, allebei niet koud gehad!

Afgelopen dinsdag zijn we richting de Wave Rock gegaan. Vanuit Ravensthorpe slechts 193 km. De rit er naar toe was niet heel spannend, behalve dat Caro over een slang is gereden. Eenmaal aangekomen daar genoten van de Rock die 110 meter lang is en 15 meter hoog. Vervolgend nog een wandeling gemaakt en daarbij kwamen we op de Wave Rock te lopen. Ook zijn we nog richting de Breakers gelopen. De kleinere variant van de Wave Rock. Als laatste nog naar de Hippo's Yawn gelopen. Met een beetje fantasie zie je hierin een nijlpaard die gaapt.
Nadat we alles gezien hebben de 193 km weer terug gereden naar Ravensthorpe. De middag lekker buiten op onze stoeltjes gezeten en genoten van de zon.

Gisteren zijn we richting Esperance gegaan. De laatste stopplek voordat we de Nullabor Plain overgaan. We hadden iets meer van dit dorpje verwacht, maar het is niet heel veel. We hebben lekker rustig aan gedaan.
Vandaag ook nog een rustig dagje in Esperance. We gaan onze opties bekijken om naar Tasmanië te gaan.

Nullabor betekent in het Latijn geen bomen. Wat een passende naam voor deze vlakte moet zijn. Wij zijn heel benieuwd wat we gaan aantreffen. Door de Nullabor Plain loopt ook maar een weg: de Eyre Highway.

• 15 November 2016 - 13:51

Franne-Jelske Anema:

Lekker aan het wandelen dames! En tussen neus en lippen door reclame maken voor Wikicamps ;)

Heel gaaf om te lezen wat voor spannende activiteiten jullie doen. Veel plezier richting Melbourne!