Alweer bijna op de helft... - Reisverslag uit Perth, Australië van Carolienenelsemieke - WaarBenJij.nu Alweer bijna op de helft... - Reisverslag uit Perth, Australië van Carolienenelsemieke - WaarBenJij.nu

Alweer bijna op de helft...

21 Oktober 2016 | Australië, Perth

Vanuit Port Hedland zijn we vertrokken richting het Karijini National Park. Voor sommige nationale parken moet je een entry fee betalen. Bij veel van deze parken moet je jezelf registeren en betaal je door middel van geld in een envelop te doen. Een deel van de envelop scheur je ervan af en is je bewijs. Omdat wij op de planning hebben staan om meerdere parken te bezoeken, hebben wij besloten om een holiday pass te kopen. Hier kun je zoveel parken bezoeken in een periode van een maand.
In het Karijini National Park zijn we begonnen bij de parkeerplaats van de Fortescue Falls. We dachten dat we verschillende wandelingen moesten doen om alles te kunnen zien, maar uiteindelijk bleek dit een grote wandeling te zijn. Eerst naar de lookout gelopen van de Fortescue Falls. Hierna langs de gorge richting een andere lookout gelopen. Daarna was het toch echt tijd om naar beneden te lopen om in de gorge te gaan lopen. Eerst naar de circular pool gelopen. Maar deze zag er niet zo lekker uit om in te zwemmen, dus daarna maar weer verder gelopen. Verder gelopen langs de gorge wand en soms ook via stenen over het water. Eenmaal terug bij de Fortescue Falls besloten om eerst bij de Fern Pool, iets verderop te gaan zwemmen. Een heerlijke verkoeling! Nadat we hier uitgezwommen waren even opgedroogd en daarna gaan zwemmen bij de Fortescue Falls. Toen we er klaar mee waren terug gelopen richting de auto. Toen naar de camping gereden. Helaas bleek de grond erg hard en kregen we onze haringen er lastig in. Uiteindelijk gelukkig wel gelukt. Op campings in het national park moet je redelijk zelfvoorzienend zijn. Zo is er geen water in het park zelf. Deze campings zijn heel eenvoudig en hebben alleen long drop toilets. 'S avonds genoten van een prachtige sterrenhemel.

De volgende ochtend op tijd wakker. Lekker buiten ontbijten en daarna rustig alles ingepakt. Vanochtend begonnen we met een wandeling waarbij we de Mount Bruce opgingen. We hebben 2/3 van deze wandeling gedaan omdat we ook nog meer wilde zien vandaag. Onderweg hadden we prachtig uitzicht over de omgeving. Zo zagen we de mijn die dichtbij lag. Na Mount Bruce zijn we naar de Joffre Falls gegaan. Eerst naar de lookout en daarna lekker verder gewandeld. Bij een volgend uitkijkpunt heerlijk onze lunch opgegeten en daarbij genoten van het uitzicht. Hierna rustig teruggelopen en nog richting het zwemgedeelte gelopen. Op de terugweg kwamen we de twee Belgische dames tegen die naast ons op de camping hadden gestaan. Ze vertelden ons dat ze bij de Knox gorge waren geweest en dat het een avontuurlijke wandeling was. Wij twijfelden hierna om we wel of niet moesten gaan omdat het wel een stuk unsealed weg was ernaar toe. Uiteindelijk besloten er heen te gaan en daar hebben we totaal geen spijt van gekregen! Wat een prachtige wandeling hebben wij hier in de gorge gelopen. Heerlijk was ook dat we de enige twee waren! Na deze avontuurlijke wandeling weer in de auto gestapt en richting de uitgang van het park gaan rijden. We waren nog niet weg of er zat een hele grote salamander op de weg. Rustig snelheid geminderd, maar toen we dichterbij kwamen was hij helaas zo weer weg.
Deze avond hebben we geslapen in Tom Price. Aan het einde van de middag nog een heerlijke duik in het zwembad genomen! Om hier in het toilet/ douche te komen, heb je een sleutel nodig. Helaas was ik zo slim om hem na het douchen in het douchehokje te laten liggen. Toen ik aan iemand anders zijn sleutel ging vragen, bleek dat de deur zonder sleutel ook openging. Geen idee waarom je dan een sleutel krijgt?!

Na Tom Price zijn we richting Exmouth gereden. Bij het visitor center ons gratis half uur WiFi gebruikt om het thuisfront gerust te stellen dat alles nog steeds goed gaat. Helaas werkte het niet zo goed. Vanuit hier ook even uitgezocht waar we nu moesten slapen om goed te kunnen snorkelen. Van andere hadden we gehoord dat osprey bay een mooie camping had, dus daar zijn we heen gereden. Onderweg veel Euro's (soort kangaroos gezien). Deze camping ligt in het Cape Range National Park, dus is weer basic met geen water en alleen een long drop toilet. Eenmaal aangekomen bij de camping bleek dat de haringen er moeilijk, heel moeilijk in zouden gaan. Uiteindelijk heeft de man van de camping met een boor gaten gemaakt waar onze haringen in konden. Met op twee plekken nog een steen erbij zouden we de nacht wel door moeten komen. Nadat de tent eindelijk stond, hebben we kunnen genieten van een prachtige zonsondergang!!

De volgende dag zijn we eerst gaan snorkelen bij de camping. Daar allebei een schildpad onder water gezien! Iets wat we allebei graag wilden zien. Daarna doorgegaan naar Oyster Stack. Hier mochten we eigenlijk niet snorkelen, omdat het water te laag staat en je dan het koraal zou kunnen beschadigen. Toch hebben we hier wel gesnorkeld. Het was prima te doen! Dit was ook een prachtige plek om te snorkelen. In de middag zijn we naar Turqouise Bay gegaan en hebben hier gesnorkeld. Dit werd bestempeld als het mooiste plekje, maar dat vonden wij niet. 'S avonds onze tent bij een nieuw kamp opgezet. Hier gingen de haringen er iets makkelijker in, maar ook weer wat stenen op de hoekpunten voor de zekerheid. Achter deze camping waren prachtige duinen. Hier hebben we 'S avonds heerlijk de zonsondergang kunnen zien.

Vanuit deze camping zijn we de volgende dag nog bij Lakeside wezen snorkelen. We waren nog niet op het strand of een schildpad kwam boven water. Deze heel even kunnen volgen en daarna was die weg. Toen Caro daarna ging snorkelen, kon ik nog heel lang een andere schildpad volgen die dicht bij de kust zwom. Prachtig om te zien! Nadat we hier uitgesnorkeld waren teruggegaan naar Exmouth. Hier in Exmouth lopen de Emu's (struisvogels) gewoon over straat. Vanuit Exmouth zijn we naar Coral Bay gegaan. Hier in de middag aangekomen en de tent stond gelukkig erg snel. De haringen gingen er dit keer makkelijk in. Rond half 4 richting het strand gelopen voor de fish feeding. Dit doen ze om zo te bereiken dat de toeristen de vissen niet gaan voeren. Hierna lekker nog een keer gaan snorkelen.

In Coral Bay zijn we de volgende dag naar Five Fingers Reef gelopen. Je kon hier komen met een descent walk of met een 4WD. Omdat we laatstgenoemde niet hebben werd het een descent walk. Prachtig langs de kust gewandeld. Onze eerste stop was iets verder bij Turtle cliffs. Op weg hiernaar toe zagen we nog een slang op het strand. Hier toch maar met een boog omheen gelopen. Bij de Turtle cliffs twee schildpadden gezien! Heerlijk op de cliff gezeten en genoten van het uitzicht. Hierna terug gelopen naar Five Fingers Reef en hier prachtig gesnorkeld.

Vanuit Coral Bay zijn we de volgende dag richting de blowholes gaan rijden. Het idee was om op de blowholes camping te gaan slapen, maar toen we hier aankwamen leek het ons niks om hier te blijven. We zijn teruggereden naar de blowholes, hier lekker genoten van het spuitende water en daarna doorgereden naar Carnarvon. Hier bleken veel campings geen unpowered sites te hebben, maar we hebben een slaapplekje gevonden. Hier aan het einde van de middag gezellig rondom een vuurtje gezeten en toen we gingen koken gezellig in gesprek geraakt met een Duits stel (Ines en Justus).

In Carnavorn was de volgende morgen een marktje. Helaas stelde dit, door het einde van het seizoen, niet zoveel voor. Wel nog goedkoop een courgette weten te bemachtigen en daarna doorgereden naar Monkey Mia. De plek waar de dolfijnen dicht bij de kust komen. Hier in Monkey Mia gingen de haringen er te makkelijk in, erg zachte grond. Later deze avond/ nacht merkten we dat dit ons een slapeloze nacht zou gaan opleveren. Deze middag heerlijk op het strand gezeten en een prachtige ervaring met een schildpad gehad!
Later in de middag kwamen we Ines en Justus weer tegen. We waren aan het proberen onze paal uit elkaar te krijgen. Het schroefje waarmee we de lengte van de paal kunnen vastzetten is al een tijdje stuk. Een prima oplossing was ducktape, maar nu is hij naar beneden geschoven en zit de ducktape tussen de paal. Helaas lastig uit elkaar te halen. Gelukkig kregen we met wat wd-40 en wat kracht de paal eindelijk los. Het nieuwe schroefje erin gezet en de paal werkte weer prima!
'S avonds lekker gegeten en daarna het spelletje Cambio met Ines en Justus gedaan.

Deze nacht was echt verschrikkelijk! Het woei zo hard dat de wind de haringen eruit trok en dat we midden in de nacht eruit moesten om alle haringen er weer goed in te drukken. Ook was er zoveel wind dat onze paal niet bleef staan en de tent dus in elkaar stortte... Na een nacht weinig slaap stonden we de volgende morgen om 7.45 bij de dolphin experience. Tussen 8.00 en 12.00 mogen ze bepaalde dolfijnen drie keer voeren. Na 12 uur krijgen ze geen eten meer, omdat ze hun normale gedrag ook willen bevorderen. Eerst werd er een praatje gehouden en daarna was het wachten op de dolfijnen. Bij de eerste experience waren er 2 dolfijnen. Prachtig om ze zo van dichtbij te zien! Een van de twee dolfijnen kreeg vis. De volunteers kiezen dan mensen uit het publiek die de vis aan de dolfijn mogen geven.
Bij de tweede experience waren er zelfs 5 dolfijnen. Als de dolfijnen eten krijgen moeten alle mensen uit het water. Dit is het teken voor de dolfijnen dat ze eten krijgen. Als de emmers met vis leeg zijn, wordt er wat water in gegaan en dan leeggegooid in het water. Het teken voor de dolfijnen dat het eten op is. Dan kunnen ze weer terug naar dieper in de zee. Tussen twee experiences moet minimaal 10 minuten zitten. Bij de derde experience zagen we zelfs 7! dolfijnen. Caro en ik hadden het geluk dat we deze keer ook een dolfijn mochten voeren. Deze middag zijn we verder gereden en uiteindelijk bij een 24 hr stop gestopt. Hier mag je 24 uur verblijven. We wilden hier onze tent opzetten, maar dat ging niet zo makkelijk. Uiteindelijk vonden we bij de wc's een goed stukje grond waar de haringen in wilden. De middag nog lekker bij het water gezeten. 'S avonds vroeg naar bed gegaan omdat we gisteren toch niet zo goed hadden geslapen.

De dag erna zijn we naar het Kalbarri National Park gegaan. Eerst langs twee lookouts (Ross Graham en Hawks Head). Bij beide konden we komen via een sealed weg. De volgende dingen die we in het park wilden zien, waren alleen te bereiken via een unsealed weg. De weg was opzich prima, dus we konden er redelijk makkelijk komen. Het jammere van dit park vinden we dat we vooral naar de lookouts kunnen rijden en dat er voor de rest niet echt wandelingen zijn. We kwamen zo eerst bij de West Loop lookout. Daarna bij de Nature's Window. Deze was echt heel mooi! In een rotsformatie zat een natuurlijk raam waardoor je de omgeving kon zien. Vervolgens weer een stuk gereden en bij de Z- Bend lookout gaan kijken. Hier was een wandeling, dus deze gingen we doen. Hij was alleen een beetje teleurstellend want opeens hield hij op en er was totaal geen mooi uitizicht. Hierna doorgereden naar de camping waar we vannacht zouden blijven. De haringen gingen er makkelijk in! We hebben de middag lekker zitten lezen!

De volgende dag verder het Kalbarri National Park bezocht. Eerst naar een lookout geweest waar je mooi over Kalbarri zelf heen kunt kijken! Daarna op verschillende plekjes gestopt waar we prachtig uitzicht hadden op de cliffs. Ook onderweg nog een slang gezien. Nadat we alles gezien hadden richting Geraldton gereden. Net iets voor Geraldton een camping gezocht. Hier gingen de haringen er weer makkelijk in! We mochten ondanks dat we unpowered stonden gebruik maken van de stroompaal naast onze tent. Het verlengsnoer in de paal gedaan en het verlengsnoer ging de tent in en 'S avonds mooi wat dingen kunnen opladen. De zon ging prachtig onder en daar lekker van kunnen genieten.

Na deze nacht hebben we de volgende ochtend in Geraldton doorgebracht. Een indrukwekkend tweede wereldoorlogsmonument gezien! Daarna via de coastal drive richting de Pinnacles gereden. We kwamen hier aan tegen de tijd dat de zon langzaam wat lager gaat staan. Dat geeft een prachtig effect. Nadat we eerst de drive through the Pinnacles hebben gedaan, daarna er nog even gewandeld. De Pinnacles zijn kalkstenen zuilen. De plek waar we wilden slapen bleek verder dan gedacht. Uiteindelijk bij 72 hr stop camping gestopt en onze tent opgezet.

Gisteren zijn we richting Perth gegaan. Echt weer wennen zoveel verkeer en mensen! Deze dag vooral lekker door de stad gelopen. Het leukste moment vandaag was dat we iemand tegenkwamen waarmee we 2,5 jaar geleden in Vietnam hebben gereisd!
Vanavond sinds Darwin weer in een hostel slapen. In de tussentijd hebben we heerlijk gekampeerd.

Vandaag heerlijk genoten van de botanische tuinen en Kings Park. Vanavond gezellig in het hostel en morgen gaan we naar Fremantle.

Over een paar dagen zijn we alweer op de helft van onze reis...