Alweer een maand voorbij.. - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Carolienenelsemieke - WaarBenJij.nu Alweer een maand voorbij.. - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Carolienenelsemieke - WaarBenJij.nu

Alweer een maand voorbij..

27 Augustus 2016 | Australië, Airlie Beach

We zijn alweer een maand op pad en hebben weer genoeg dingen gedaan. We waren gebleven bij dat we naar Brisbane gingen.

Brisbane
Vrijdag 12 augustus kwamen we aan in Brisbane. Ons gemeld om in te checken, maar onze boeking konden ze niet vinden. Gelukkig was er nog wel plek en konden we onze auto parkeren en de spullen uitpakken. Op onze kamer gelijk kennis gemaakt met een Schot en een Ier. We zijn vrij snel daarna op pad gegaan om op zoek te gaan naar een informatiepunt om te vragen of er in de dagen dat we in Brisbane waren rugbywedstrijden waren. Dit bleek zo te zijn, maar helaas kon deze man geen kaartjes voor ons regelen. Daarvoor moesten we echt naar het stadion zelf. We zijn richting het stadion gelopen, wat vlak bij ons hostel lag. De plek om de kaartjes te kopen, was nog dicht en zou pas om 16.45 open gaan. Toen eerst maar boodschappen gedaan. Rond 16.45 teruggelopen om kaartjes te kopen en dit is gelukt. De vrouw bij de balie moest ook een telefoonnummer hebben en toen we ons Australische nummer gaven zei ze ben jij Elsemieke Peen. Nouja ze probeerde mijn voornaam uit te spreken... Dit vonden we allebei best apart. Snel hierna teruggegaan naar het hostel om te eten en daarna weer terug te gaan naar de wedstrijd.
Toen we in het stadium zaten was er eerst een jonger team van de Brisbane broncos tegen een jonger team van de paramatta eels aan het spelen. Vervolgens kwamen er echt jonge kinderen op het veld spelen. Dit was erg leuk om te zien. Om 19.50 begon de wedstrijd echt. Ze spelen 2x 40 minuten. We snapten niet alle spelregels maar hebben heerlijk zitten genieten. Het meest opvallende vonden we dat de verzorgers gewoon op het veld liepen tijdens het spel. De Bisbane broncos wonnen uiteindelijk en omdat ze meer dan 19 punten hadden gescoord kon je de volgende dag bij de deelnemende MacDonalds een gratis Bigmac halen. Na de wedstrijd zijn we terug naar het hostel gegaan en op onze kamer was ineens een best wel oude man die op een zwerver leek. Hij was rustig zijn bed aan het opmaken en niet veel later lag hij te slapen. Dit was voor ons een nieuwe ervaring, maar een van onze kamergenoten zei dat dit wel vaker gebeurde.
De volgende dag hebben we ons laten vervoeren door de Cityhopper (een gratis ferry die elk half uur gaat). Zo hebben we ons bijna bij het eindpunt af laten zetten om daar de story bridge te zien. Hier hebben we ook overheen gelopen en daarna rustig teruggelopen via het water. We waren net op tijd om de ferry te nemen, later bleek dat als we iets door waren gelopen we ook waren gekomen waar we moesten zijn, maarja..
Op zondag hebben we ons door de Cityhopper laten brengen naar de Southbank (de andere kant van de rivier). Eerst wat rondgelopen en daarna lekker op het gras gaan zitten. Op een gegeven moment werden er allemaal stoelen neergezet dus lekker allebei een stoel gepakt. Vervolgens bleek er ook nog een bandje op te treden, dus hier hebben wij ons prima vermaakt.

Noosa
Vanuit Brisbane zijn we naar Noosa gegaan. Gelijk toen we het hostel binnenkwamen hing er een leuke en gezellige sfeer. Het leek nu al beter dan ons hostel in Brisbane. We werden ingecheckt door Bob, die net zijn eerste werkdag had. Dus het duurde ietsje langer, maar we hadden de tijd dus geen probleem. We hadden hier namelijk de mystery dorm geboekt en hij wist niet helemaal wat hij moest doen. De mystery dorm houdt in dat je in een dorm geplaatst wordt waar nog plek is, dit kan een 4 of 6 persoonsdorm zijn. Voor ons werd het een 4 persoonsdorm. In de middag lekker rondgewandeld, boodschappen gedaan en lekker bij het strand gezeten. Carolien had gezien dat ze 's avonds een gratis kaas en wijnavond hadden dus daar lekker van genoten.
De volgende dag zijn we naar de Australia Zoo geweest. Dit is de dierentuin die Steve Irwin heeft opgericht. We waren er rond 9 uur, net toen de dierentuin openging. Hierdoor heerlijk rond kunnen lopen, terwijl het nog niet zo druk was.
Om 12 uur was er in het crocoseum een prachtige show met onder andere papegaaien, een grote roofvogel en een krokodil. Verder hebben we ons hier prima vermaakt met onder andere het voeren van een kangaroo en het vasthouden van een koala.
De laatste dag in Noosa zijn we naar een markt (Eumundi Market) geweest. Een redelijke bekende markt in deze omgeving. Samen met nog drie andere mensen van het hostel hier heen gegaan. Helaas toen we hier net aankwamen begon het keihard te regenen. Dus even schuilen en daarna lekker rondgeslenterd op de markt. 'S middags waren we weer terug in Noosa en hebben we een prachtige track langs de kust gemaakt. 'S avonds was het filmavond dus we hebben lekker op de bank een film gekeken.

Hervey Bay
De dag voordat we naar Fraser Island gingen, aangekomen in Hervey Bay. Dit is voornamelijk de plek om naar Fraser te gaan, dus zo heel veel was hier niet te doen. De dag dat we naar Fraser gingen werden we om 7.20 opgehaald en daarna moesten we nog meer mensen ophalen. Om half 9 zaten we op de boot richting het eiland. De tocht bleek in plaats van 50 minuten maar 35 minuten te zijn, dus dat was mooi meegenomen. Eenmaal op Fraser Island ingestapt in de bus. Dit eiland heeft alleen maar (hobbelige) zandwegen en dat was ook de reden dat we voor tour van een dag hadden gekozen. Eerst zijn we naar de andere kant van het eiland gereden om vanuit daar 75 mile beach op te rijden. We hebben een heel stuk op dit strand gereden en onderweg zagen we nog een auto die vast zat in het water. Onze eerste stop was bij het Maheno shipwreck. Hier mochten we even foto's maken en het shipwreck bekijken. Vervolgens zijn we naar de Coloured Sands gereden. Dit zijn verschillende soorten zandlagen die in de loop der tijd zijn onstaan. Hierna doorgereden naar Eli Creek, waar we een wat langere stop hadden en we even door de creek konden lopen. Dit ook gedaan, maar moesten onze korte broek nog wel een beetje oprollen om geen natte broek te krijgen. Toen we door de creek waren gelopen nog even bij de zee staan kijken, want iemand had een walvis gezien. Na Eli Creek zijn we gaan lunchen. Dat was niet zoveel bijzonders. Na de lunch zijn we naar Central Station gegaan. Dit heeft niks met een trein te maken. Hier een mooie wandeling door het bos gemaakt. Hierna was het tijd voor onze laatste stop bij lake McKenzie. In dit meer hebben we nog even gezwommen, maar het was best wel fris. Daarna nog lekker daar op het strand gezeten. Toen was het tijd om weer via de hobbelige weg richting te ferry te gaan. Eenmaal op de ferry genoten van een prachtige sunset. Weer aan wal werden we naar een bepaalde bus gestuurd die ons bij ons hostel zou afzetten. Uiteindelijk waren we rond kwart voor 7 weer thuis.

Bundaberg
In Bundaberg zijn we weer gaan kamperen. Ons tweede kampavontuur! We mochten onze tent bij het water neerzetten. De tent leek dit keer veel steviger te staan. Nadat de tent stond, zijn we een beetje gaan rondlopen. Helaas waren er een aantal dingen al dicht, omdat het zaterdagmiddag was. Na de boodschappen maar teruggelopen richting de camping. Toen we op pad waren richting de Botanic Gardens kwamen we een hockeyclub tegen en besloten we daar even te gaan kijken. Uiteindelijk hebben we anderhalve wedstrijd gekeken. Het was erg leuk om te zien! We wilden wel langer blijven kijken, maar het werd helaas erg fris. 'S nachts heeft het goed geregend en toen we 's ochtends wakker werden, hoorden we een vogel op onze tent poepen..

Agnes Water & Town of 1770
Vanuit Bundaberg zijn we naar Agnes Water gereden. De navigatie gaf aan dat we hier rond 12.32 aan zouden komen. Naarmate we langer in de auto zaten, ging er steeds meer tijd vanaf. We kwamen uiteindelijk aan om 11.20. Nog wel een klein verschilletje. Ingecheckt en toen kwamen we in een dorm waar alleen wij nog sliepen. 's middags zijn we lekker naar het strand geweest en hebben even onze verdere planning bekeken en daarnaast wat hostels vastgelegd.
De dag erna hebben we in de ochtend niet zoveel gedaan en zijn we 'S middags naar town of 1770 gegaan. Dit stelde niet zo heel veel voor. We zijn naar een paar mooie look outs geweest, waar we walvissen en een schildpad hebben gezien. Ook zou je hier een mooie sunset moeten kunnen zien, maar helaas verdween de zon vrij snel achter de wolken.
De laatste dag in Agnes Water hadden we weer een surfles gepland. De les zou om 11 uur beginnen, maar de instructeur wilden toch graag eerder beginnen. Om half 10 zaten we in de auto met nog 2 mensen uit ons hostel en nog 5 uit een ander hostel. Waar voor ons nog een oud bekende uit Noosa in zat. Eenmaal op de plek om te surfen allemaal een shirt aangekregen en werd er wat schmink op je gezicht gedaan. Caro kreeg een C en ik een E en ik werd hierna steeds Elsa genoemd, want Elsemieke was toch erg lastig. Daarna een heel stuk met ons board naar beneden gelopen. Eenmaal op het strand heeft hij een korte uitleg gegeven en daarna mochten we snel het zelf gaan proberen. We merkten dat we al een les hadden gehad, want het ging een stuk gemakkelijker dan de eerste keer. En we bleven nu redelijk vaak staan. Iedereen kreeg een bepaalde tijd een go pro op zijn board, zodat er foto's gemaakt werden van je surfprestaties. De foto's zijn erg leuk geworden!! Na het surfen weer met het board omhoog moeten lopen.. Op de weg terug deelde onze instructeur Lorenzo nog lunchbonnen uit waar we voordelig konden lunchen. Met bijna onze hele groep zijn we daarna gezellig gaan lunchen.
We waren de middag best moe en hebben gewoon lekker rustig aan gedaan bij het hostel.

Rockhampton
Afgelopen woensdag naar rockhampton gegaan. Hier weer gaan kamperen, maar dit was niet zo'n succes. We kregen met geen mogelijkheid de haringen in de grond. Uiteindeljk de tent een beetje onstabiel achter gelaten, maar we waren er klaar mee en wilden iets gaan doen. Door Rockhampton loopt de steenbokskeerkring. Dit zou te zien zijn door middel van een grote spire. We hebben even moeten zoeken maar uiteindelijk gevonden. Hij was niet in de Botanic Garden te vinden zoals ik dacht, maar wel ergens daar in de buurt.
Om zes uur die avond zijn we met een busje opgehaald om bull riding te gaan kijken. We werden netjes opgehaald en bij het hotel afgezet. Hier hebben we genoten van een heerlijke stukje vlees. Rockhampton is namelijk de beef capital of Australia. Terwijl we aan het eten waren begon de bull riding training, waar niet -professionals hun kunsten laten zien. Nadat de training klaar was, zijn we door het busje weer naar onze camping gebracht. Een hele aardige service, want anders hadden we nog best een stukje terug moeten lopen. Onze tent was ingestort, dus deze moesten we weer opzetten, helaas had het ook geregend. We hebben de tent opgezet en zijn gaan slapen. We waren blij dat we hier de volgende dag weer weg zouden gaan!

Finch Hatton Gorge
Vanuit Rockhampton zijn we naar Finch Hatton Gorge gegaan. Hier hebben we twee nachten gekampeerd in de middle of nowhere. Het is hier best wel back to basic. De middag dat we aankwamen hebben we niet zoveel gedaan omdat we er al vijf uur rijden op hadden zitten. 'S avonds gezellig gekletst met twee Duitse jongens en een Zweedse jongen die hier ook verbleven. De Duitse jongens hebben 'S avonds een heerlijk kampvuur gemaakt!
Gisteren zijn we in de ochtend naar het Eungella National Park geweest. Hier hebben we twee watervallen gezien. Om bij de tweede te komen (wheel of fire) moesten we best nog een stukje klimmen! We waren best op tijd terug en hebben 's middags lekker gelezen en gepuzzeld.

Nu zijn we in Airlie Beach, waar we morgen een tour van 2 dagen en 2 nachten gaan doen naar de whitsundays.

• 27 Augustus 2016 - 10:56

Franne-Jelske Anema:

Pas maar op dat je niet nog meer nachten bij boekt op die Whitsundays! Het is er zo mooi en ik en mijn reispartner waren zo moe van al het rijden, dat we langer zijn gebleven dan op de planning stond.

Chill ze dames!