Afgelopen week - Reisverslag uit Penguin, Australië van Carolienenelsemieke - WaarBenJij.nu Afgelopen week - Reisverslag uit Penguin, Australië van Carolienenelsemieke - WaarBenJij.nu

Afgelopen week

27 November 2016 | Australië, Penguin

Misschien heb je nog niet eens tijd gehad om het vorige verslag te lezen, maar nu het verslag van afgelopen week.

Vanaf Cape Jervis zijn we vertrokken richting Mount Gambier. Op weg naar Mount Gambier niet geluisterd naar onze navigatie omdat we niet het idee hadden dat we eerst terug naar Adelaide moesten. Dit resulteerde in het feit dat we op een gegeven moment ergens stonden waar we de ferry moesten nemen. Deze ferry (nog geen 5 minuten) bracht ons naar de overkant waar we weer verder konden rijden. Eenmaal aangekomen op de camping onze tent opgezet. Later op de middag naar een sinkhole gegaan. Bizar dat in een park gewoon zo'n stuk grond ineens zoveel lager ligt. Van deze sinkhole hebben ze een prachtige tuin gemaakt. We konden bij de sinkhole via trappen naar beneden.
De volgende dag wilden we naar the Blue Lake. Die slechts een paar dagen in november blauw is. In de winter is dit meer grijs. Helaas was het weer niet zo goed, waardoor de blauwe kleur niet zo goed zichtbaar was. Daarom eerst naar een conservatoir park geweest. In dit park weer wat wildlife gezien. Twee koala's en heerlijk chillende kangaroos. Zelfs nog een wallabie en kleine schildpadjes! Daarna teruggegaan naar het meer, maar het was niet zoveel beter. Daarom maar besloten om door te rijden. Deze middag zijn we naar Halls Gap nagegaan. Het hart van de Grampians. Toen we er waren nog een wandeling gedaan. Hier stond 2-3 uur voor, maar binnen 2 uur met aan de top genoten van het uitzicht waren we alweer beneden. Hierna doorgereden naar de camping. Toen we onze tent hadden opgezet, konden we onze stoeltjes neerzetten en onder genot van een lekker koud biertje genieten van ons uitzicht. Prachtige bergen voor ons en een heleboel kangaroos naast ons! 'S avonds wilden we gaan koken, maar er was geen stroom. Iemand van de camping gehaald en die zei dat iemand teveel apparaten tegelijkertijd had gebruikt en dat de stroom eruit was gesprongen. Deze man heeft gezorgd dat we weer konden koken en dat was erg fijn.

De volgende ochtend via de slingerweggetjes maar de MacKenzie Falls carpark gereden. Vanaf hier een heleboel treden naar beneden gegaan om bij de onderkant van de waterval te komen. Wat een kracht heeft dat water! Daarna nog doorgelopen naar een andere waterval, Fisherman Falls. Toen de hele weg weer terug gelopen met alle treden omhoog. Vanuit hier terug gereden naar Halls Gap waar we de auto wilden volgooien, maar dat ging niet. Het betaalsysteem was vastgelopen en als de vorige persoon nog niet heeft betaald krijg je geen benzine. Ohja dit was het enige tankstation in dit dorpje, dus we moesten wachten totdat het gemaakt was. Gelukkig ging dat redelijk snel en konden we daarna weer verder. Op weg naar Port Fairy. Een schattig klein plaatsje. Hier een wandeling gemaakt op Griffith Island.

Vanuit onze camping gereden naar Warrnambool, waar de Great Ocean Road begint. Maar niet voordat we weer even boodschappen hadden gedaan bij de Aldi. De Great Ocean Road is slechts 241 km lang en wij hebben besloten er drie dagen voor uit te trekken. Op dag 1 vooral weer mooie limestone formaties gezien zoals: Bay of Islands, London Bridge, The Grotto en nog meer. Als laatste kwamen we bij de Twelve Apostles, helaas waren deze gehuld in de mist. Toen maar naar de camping gegaan en besloten de volgende dag terug te gaan. De camping van vanavond was op een oude sportterrein wat nu als camping wordt gebruikt. Deze avond zou het gaan stormen, dus de tent goed vastgezet. Deze nacht is het inderdaad gaan stormen, maar onze tent heeft het overleefd!

Na deze stormachtige nacht opgestaan en weer richting de Twelve Apostles gegaan. Het was vandaag gelukkig beter te zien! Vervolgens richting het Cape Otway National Park. Op de weg hiernaar toe al wat koala's gezien. Je kunt ze niet missen, want de auto's staan langs de weg al stil en mensen (toeristen) lopen op de weg. Bij Cape Otway rondgelopen en zo ook langs het telegraph station. Hier leerden we dat er meerdere vlaggen zijn en elke vlag heeft een betekenis en is gekoppeld aan een letter van het alfabet. Hierna doorgelopen naar de lighthouse, waar we ook naar boven konden. De middag naar Apollo Bay gegaan en hier lekker rondgelopen. 'S avonds heerlijk fish and chips op het strand gegeten.

De laatste dag van de Great Ocean Road was de route meer langs het water en een meer bochtige weg. Onze eerste stop was bij een waterval. Een zeer korte wandeling ernaar toe, 8 minuten van boven naar beneden. De volgende stop was bij Kenneth River. We waren de auto nog niet uit en de vogels zaten al op onze schouders en hoofd. In de boom lag een koala. Genieten was dit! Hier moest ook een 1 km koala walk zijn, maar deze konden we niet vinden. Wel de weg waar deze walk zou zijn gevonden. Uiteindelijk drie kwartier op de Grey River Road gelopen en 19 koala's gespot, meerdere kangaroos, een wallaby en meerdere kookaburra's. Toen we 14 koala's hadden gezien, stopten er een auto met een Frans stelletje erin. Ze hadden nog geen koala gezien. Dus we gaven ze de tip om ook te gaan wandelen, want als je rijdt zie je ze vaak niet. Samen met hun daarna nog 5 koala's gezien. Op de weg naar beneden zagen we nog een koala uit de boom klimmen en over de grond zich verder bewegen. Helaas was hij snel in de struiken verdwenen en waren we hem dus kwijt. Prachtig was dit! Later nog bij een carpark gestopt, hier naar een waterval gelopen. Deze wandeling was iets langer dan bij de eerste waterval. Hierna doorgereden naar Lorne en hier weer heerlijk rondgelopen. Na Lorne gestopt bij de Memorial Arch. De volgende stop daarna was bij Ayers Inlet, hier richting de Split Point Lighthouse en de Split Point lookout. Na deze stop doorgereden naar Torquay, het einde van de Great Ocean Road. We hebben genoten van de afgelopen drie dagen, wat was het prachtig! De avond geslapen in Geelong, weer op een showground.

De volgende dag naar Melbourne gereden. Het kostte moeite om een gratis parkeerplek te vinden, maar dat is gelukt! Gelopen naar ons hostel en ingecheckt. De middag lekker rondgelopen. Melbourne staat bekend om de stad waar je 4 seizoenen in een dag kunt hebben. 'S avonds naar de Queen Victoria Market gegaan. Wat jammer dat we al gegeten hadden, want wat rook het hier heerlijk!

In ons hostel de volgende morgen eerst lekker uitgeslapen. Na het ontbijt richting de Myer (groot warenhuis) gelopen. Deze hebben elk jaar christmas windows. Via hun ramen laten ze een kerstverhaal zien. Dit jaar naar aanleiding van het boek 'one christmas eve'. Heel leuk om gezien te hebben. Tegen half 11 meegegaan met een walking tour. We kregen prachtige plekjes van Melbourne te zien. Zo ook de Melbourne Old Gaol. Deze gevangenis staat bekend om de excecutie van Ned Kelly. Hij heeft samen met zijn Kelly Gang ooit een administratie van een bank in brand gestoken, zodat de leningen niet terug betaald hoefden te worden. Ook kwamen we in schattige steegjes die we zelf nooit gevonden hadden. Ook meerdere art lanes waar schilderingen op de muren staan. Na deze wandeling weer lekker in de stad rondgewandeld.

Gisteren weer lekker uitgeslapen. Na het ontbijt eerst naar Federation Square gegaan om gebruik te maken van de gratis WiFi. Daar gekeken naar kaartjes voor de Australian Open. Daarna naar de ticketek gegaan om daar vast kaartjes te kopen. Het blijkt dat ze na 1 december weer in prijs omhoog gaan. Hierna richting de MCG (Melbourne Cricket Ground) gelopen. Dit bracht ons ook al langs het terrein van de Australian Open. Bij de MCG eerst een rondleiding door het stadion gehad. Heel leuk was dit! Daarna naar het sportsmuseum geweest, wat ook erg leuk was!

Vanochtend om 6 uur opgestaan en richting de auto gelopen. Het duurde even voordat we bij de ferry waren. Bij het inchecken moesten we onze gasflesjes afgeven. We vertrokken helaas later dan gepland. Toen we een tijdje aan het varen waren zag Caro dat we naar de bios konden op de boot, dus wij zijn lekker Bridget Jones Baby gaan kijken op de boot. Doordat we later waren vertrokken, kwamen we ook later aan. Toen we nog een uurtje moesten, kwamen we in gesprek met mensen uit Tasmanië. De man was geboren in Nederland en is uiteindelijk met zijn vader,moeder en zussen/broers hierheen geïmmigreerd. Deze mensen nodigde ons uit om bij hun te slapen, omdat we toch al zo laat aankwamen en als we dan nog onze tent op moesten zetten. Wij kregen hun adres en toen we eindelijk van de ferry waren en onze gasflesjes terug hadden naar hun gereden. Hier heerlijk gegeten en gezellig gekletst en tegen kwart voor 12 gingen de oogjes toe.

• 27 November 2016 - 11:38

Franne-Jelske Anema:

Tof om weer heel veel mooie dieren aan jullie lijstje te voegen! Hoe is het weer daar inmiddels? Storm lijkt me niet prettig, maar de temperaturen overdag zullen vast steeds beter beginnen te worden.

Ik herken de verhalen uit Melbourne. Been there, done that! Veel plezier en groeten aan Andrès en Irene :)!