Vancouver & Vancouver Island & Sunshine Coast - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Carolienenelsemieke - WaarBenJij.nu Vancouver & Vancouver Island & Sunshine Coast - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Carolienenelsemieke - WaarBenJij.nu

Vancouver & Vancouver Island & Sunshine Coast

10 Juni 2019 | Canada, Vancouver

Na een prima vlucht en met prachtige uitzichten vanuit het vliegtuig om 17:40 geland in Vancouver. Eerst bij een automaat wat vragen invullen en daarna moesten we nog even langs een meneer in een hokje omdat we eten bij ons hadden. Het mocht allemaal mee. Daarna op onze bagage gewacht en daarna door de laatste controle. Het ging deze keer allemaal zo makkelijk en snel. Toen de route uitgezocht richting onze eerste slaapplek. Als eerste de Skytrain genomen. Op het bord stond dat het naar de Waterfront 2 zones was, maar je kon alleen maar 1 zone aanklikken. Een aardige mevrouw vertelde onze dat na 18:30 je nog maar voor 1 zone hoeft te betalen. Na de Skytrain bus 16 genomen. We kwamen met deze bus door het minste gedeelte van Vancouver. Maar de buschauffeur was erg vriendelijk en het viel ons op dat verschillende mensen om een gratis rit vroegen en mochten van de chauffeur ook mee. Toen we de bus uitstapte waren we al bijna bij Selma en Mark waar we de komende 2 nachten slapen. Selma is de dochter van een clubgenoot van onze mama en woont inmiddels al zo’n 6 jaar in Vancouver. Toen we binnen waren gezellig gekletst en later kwam Mark ook thuis. Die heeft ons via YouTube even laten zien wat we ons voor moeten stellen bij fietspolo. Rond 22 uur was het toch echt tijd om de oogjes te sluiten.

De volgende ochtend rustig uitgeslapen. Na het ontbijt rustig door de foldertjes gebladerd die Selma en Mark in een bak hadden staan. Rond elf uur met de bus naar Vancouver gegaan. Daar gewandeld door Chinatown & Gastown. Ook een Canadees simkaartje geregeld, wat uiteindelijk langer duurde omdat mijn Apple ID was geblokkeerd. Met de Apple support in Canada gebeld. Alleen wel lastig als de verificatie vragen in het Nederlands staan en je iemand aan de lijn hebt die geen Nederlands kan. Uiteindelijk is het goed gekomen en kan ik mijn telefoon weer goed gebruiken. ‘S avonds lekker gebbqd. We vinden het trouwens heerlijk dat het hier wel donker wordt.

De volgende ochtend was het tijd om Mark en Selma gedag te zeggen en onze auto op te halen. We wisten gelukkig waar we moesten zijn, nadat we gisteren toch echt even moesten zoeken. Onze auto opgehaald en de stad uitgereden. Toch weer even wennen rijden in een ander land. Vanuit de stad naar de Walmart gereden waar we wat boodschappen hebben gedaan. Toen door naar de ferry die ons naar Vancouver Island gaat brengen. We kwamen half 2 aan en konden met de ferry van 2 uur al mee. Een prachtige boottocht met mooie uitzichten. Eenmaal op Vancouver Island zijn we doorgereden naar French Beach Provincial Park. Ons tentje opgezet en lekker rustig aan gedaan. Nog even langs het strand gewandeld en niet te laat naar bed gegaan.

Na onze eerste nacht op Vancouver Island in de morgen richting Victoria gegaan. We waren er gisteravond achter gekomen dat we waren vergeten lucifers te kopen dus die moesten we vandaag ergens kopen. In Victoria gestart bij het Beacon Hill Park. We zijn als eerste naar de look out gelopen, die eigenlijk een beetje tegenviel. Hierna doorgelopen naar de tallest totempaal. Vanaf de totempaal naar het water gelopen en daar heerlijk even gezeten. Toen we terug bij de auto waren eerst in het park nog even wezen lunchen. Na de lunch onze auto verplaatst en Victoria ingegaan. We zagen hier onder andere een park met allemaal totempalen en verschillende gezellige pleintjes. Ook een winkel die lucifers verkocht. Elke keer als je wat koopt staat er een prijs op of bij, maar als je bij de kassa komt komt er nog belasting bij op. Victoria uit rijden duurde even want het was druk. Maar na een korte rit aangekomen bij Bamberton National Park. Hier ons tentje opgezet en nadat we de park fee aan de park operator hadden betaald naar het strand gelopen. Hier heerlijk gezeten en toen zagen we zelfs een zeehondje.

Nanaimo stond de volgende de dag op de planning. Hier een beetje rondgelopen en bij het visitor center wat informatie gekregen over deze stad. Zo ook dat de Nanaimo bar hier wordt verkocht. Caro en ik hebben een lijstje met dingen die je in Canada zou moeten proeven, waaronder ook de Nanaimo bar. Maar voordat we die hebben geproefd eerst rondgelopen in de Old Quarter. Toen we terug bij het water waren een Nanaimo bar gekocht en geproefd. Deze Nanaimo bar bestaat uit chocolade, custard en kokosnoot en walnoten.
Het was leuk om te proberen. Daarna doorgereden naar de camping van vandaag: little qualicum Provincial Park. Dit park had een upper and lower campground. Maar de lower campground was dicht vanwege de gevolgen van een storm die ze in december hadden. Een plekje uitgezocht en daarna ons zelf geregisteerd, want dat moest hier. Dan doe je geld in een envelop en schrijf je wat dingen erop (zoals nummerplaat, welke plaats je staat, wanneer je aangekomen bent en wanneer je weggaat). Een deel scheur je af en is je bewijs dat je hebt betaald. In de middag hebben we in dit park heerlijk rond gewandeld. Ook richting de lower campground waar we in het bos zagen wat de storm had aangericht. In de avond hebben Caro en ik heerlijk buiten Yahtzee gespeeld.

De volgende ochtend zijn we begonnen bij het MacMillan National Park. In dit park staan hele oude en grote bomen. Ook de stammen zijn er dik. Als er een boom omgevallen is zorgt die weer voor voeding voor nieuwe bomen/ planten. Van het zonlicht bereikt maar 5 tot 10% de bodem. Hier ook de big tree gezien, deze is 76 meter hoog. Aan de andere kant van de weg was ook nog een deel van het park. Hier ook een boom gezien die ooit door vandalen is aangestoken en het vuur was zo hevig dat ze bang waren dat het over sloeg naar de rest van het bos en daarom besloten om de boom om te hakken. Deze boom was toen ongeveer 700 jaar oud. Het enige wat je nu nog ziet is een stuk van de stam. Vanaf hier doorgereden richting het Pacific Rim National Park. Echt een prachtige route! Bij het visitor center wat informatie gevraagd en daarna door gereden naar de camping waar alle drive in sites al vol waren, maar er nog wel walk in sites waren. Drive in sites betekent dat je auto bij de tent kan staan en bij walk in staat je auto niet bij je tent. We hadden een leuk plekje gekregen en daar onze tent opgezet. Daarna naar het strand (Long Beach) gelopen en onze lunch opgegeten. Hierna nog een hele stuk op Comber Beach gelopen. Op de terugweg naar onze tent nog even bij het uitkijkpunt gekeken.
‘S avonds hebben we heerlijk een vuurtje gemaakt. Op bijna alle plekjes staat er een vuurkorf. Het vuurtje was heerlijk en zorgde voor de nodige warmte.

Na een regenachtige nacht begon onze dag met een rit naar Tofino. Onderweg nog verschillende stops gehad. Bij een lookout gestopt en heerlijk genoten van het uitzicht. Tijdens een wandeling ook nog langs verschillende strandjes geweest. Eenmaal in het centrum van Tofino bleek dat dat niet zoveel voorstelde. Aan het eind van de middag nog rainforest trails gedaan. Aan beide kanten van de weg was een loop. Ze leken in ons opzicht erg op elkaar, maar ons foldertje zei dat ze anders moesten zijn.
Eenmaal terug op de camping de slippertjes aangedaan en naar het strand gegaan, waar we heerlijk op onze blote voeten op het strand hebben gelopen.

De volgende dag hadden we verschillende korte trails gepland voordat we in Ucluelet zouden aankomen. In Ucluelet de whale watch tour geregeld die we over een aantal dagen wilden doen. Daarna begonnen aan de Lighthouse loop. Wat was dit een prachtige wandeling! Met om de haverklap een uitkijkpunt, waar we ook steeds even gingen kijken.
‘S middags moesten we even goed op de tijd letten omdat een deel van de weg was afgesloten tussen bepaalde rijden. Gelukkig waren we er op tijd door. Omdat het toch al later was dan gedacht onze slaapplek iets bijgesteld. We zijn richting de camping van Sproat Lake gereden en daar ons tentje opgezet. Toen nog een kleine wandeling gemaakt. Na de wandeling kwam de park operator langs om ons te registeren.

De volgende ochtend begon met regen dus we bleven nog wat langer liggen. Toen het droog was eruit gegaan en de tent opgeruimd. Onderweg nog even bij de Walmart gestopt voor wat kleine boodschappen. Toen we daar wegreden zagen we niet veel later op de weg een klein hertje.
Op tijd aangekomen bij de camping van Elk Falls Provincial Park. ‘S middags even gekeken waar we de volgende dag moesten zijn voor het whale watchen. Daarna ook even de auto volgegooid. Je moet hier eerst aangeven hoeveel je wil tanken en daarvoor betalen voordat je kan beginnen met tanken. Als je teveel betaald hebt, krijg je dat daarna weer terug. Toen een stukje verder dan de camping gereden om aan een hike te beginnen. Eerst kwamen we bij een suspension bridge die je zicht gaf op de Elk Falls. Daarna doorgewandeld naar nog twee andere Falls. Terug bij de camping hebben we ketchupchips geprobeerd. Ook een ding van ons lijstje. Het was leuk voor een keer. Bij onze tent hadden we gezelschap van een mini eekhoorntje.

Deze ochtend rustig op kunnen staan omdat we pas 10:30 ons hoefde te melden bij het whale watchen. Toen we onze tent aan het opruimen waren, stond er bij de overburen een hertje voor hun camper. Om 10:30 ons gemeld bij het whale watchen en ons zee ziek pilletje genomen. Captain Ted en Roleen namen ons mee naar de boot. Even wat veiligheidsdingen door genomen en toen was het tijd om te gaan varen. Je kon kiezen of je binnen of buiten wilden gaan zitten. Wij zijn lekker buiten gaan zitten. Na een uur zagen we 3 zwarte vinnen boven het water. Dichterbij proberen te komen en het bleken killer whales (orka’s) te zijn. Orka’s zijn niet zo makkelijk te volgen omdat als ze onder water gaan ineens de andere kant op kunnen zwemmen. We hebben daarna echt meerdere Orka’s gezien en konden ze ook goed volgen. Echt prachtig en heel vet als ze steeds weer boven komen en dan weer het water ingingen. Na een tijd zijn we verder gaan varen naar een eagles nest. Hierna ook nog twee humpback whales gezien. Toen was het tijd om weer terug te varen. En een heugelijk feit is dat Carolien en ik niet zeeziek zijn geworden. Een goede aanrader van Carolien haar collega. Omdat we niet goed wisten hoe we ons na het whale watchen zouden voelen, hadden we nog niet echt een plan voor die middag. Dus eerst even samen gekeken waar we heen zouden gaan. We zijn een stukje verder gereden naar Kitty Coleman Beach Provincial Park. Wat was het hier prachtig! Beetje jammer dat het na een uurtje twee uur lang ging regenen. Dus we hebben gezellig in de tent gezeten. ‘S avonds op de day use area eten gekookt. Hier waren de bankjes nog droog omdat het overdekt was. Na het eten liepen we terug naar de tent en kwamen we nog 2 hertjes tegen.

Deze ochtend zijn we vanaf de camping richting de eerste ferry gereden. Deze gaat van Comox naar Powell River. In de wachttijd allebei lekker gaan puzzelen. Vanuit Powell River zijn we via een mooie route naar Saltery Bay gereden. Hier gaat onze tweede ferry van vandaag. We moesten nog wel even wachten en die tijd gedood met de gratis WiFi die ze hier hadden. Aangekomen in Earls Cove doorgereden naar de camping, Porpoise Bay Provincial Park. Er bleek al veel gereserveerd te zijn , maar we zijn toch gaan rijden. Caro zag een bordje waar niks hing. Geen reserved of available 1/2 nights. Ik ben uit de auto gestopt en Caro is terug naar het begin gereden om te checken. We kwamen er uiteindelijk achter dat niet alle plaatsen gereserveerd konden worden en die dag plekken werken met het concept first-come, first-served. Dus daar ons tentje opgezet.

De volgende ochtend eerst geprobeerd de camper te bellen. We moesten een orientation filmpje kijken. Daarna Sechelt ingegaan en naar de Farmed Market gegaan. Stelde niet zoveel voor. Daarna richting Hidden Grove gereden, waar we een uurtje gewandeld hebben. Daarna bij Pedals & Paddles een kano gehuurd om de Sechelt inlet op te gaan. Toen we klaar waren een vriendin van onze moeder, Brigitte geappt dat we nu wel langs zouden kunnen komen. Brigitte is de moeder van Selma waar we in het begin van Vancouver verbleven. Toen richting haar gereden, maar onderweg zag ik ineens een beer in een zijweg staan en zei dit tegen Caro. Auto even omgedraaid en inderdaad er stond een beer. Hij bleef nog even staan en daarna ging hij verder in het bos. Het was een klein half uurtje rijden waar we Brigitte en haar man Jacques zagen. Wauw wat een prachtig uitzicht hier. Gezellige avond en middag daar gehad. ‘S avonds zijn we weer terug gereden naar de camping.

Gisteren zijn we rustig opgestaan en toen richting de ferry gereden. We dachten nog net op de boot te kunnen, maar helaas de boot was net vol. Dus achteruit en wachten op de volgende. De wachttijd benut om een begin te maken aan een nieuw verhaal. De boottocht ging eigenlijk zo voorbij en we waren vanaf de ferry zo bij de camping. Voor het eerst niet in een provincial of national park, maar echt op een RV park. Eerst even wat gegeten en daarna de Lions Gate Bridge overgelopen. Klein stukje in Stanley Park gelopen en lekker op Third Beach gezeten. Toen we terug op de camping waren lekker genoten van de hot tub en het zwembad. Vanavond na het eten was het weer tijd om alles in te pakken. Gelukkig ging dat lekker vlug!

Vanochtend onze auto ingeleverd en daarna richting de plek gegaan waar we de camper mogen ophalen. Weer een nieuw stukje avontuur.

• 10 Juni 2019 - 16:35

Madeleine:

Gaaf meiden! Veel plezier!!

• 10 Juni 2019 - 16:39

Chantal:

Wat een geweldig verhaal weer en wat een mooie ervaringen.
    Lekker verder genieten. Groetjes uit Frankrijk, Fokke en Chantal

• 10 Juni 2019 - 16:43

Darshan:

Mooi verhaald weer! Staat ook nog op ons lijstje.
    Gaan jullie ook nog naar Whidbey Island?