Onze eerste dagen in IJsland! - Reisverslag uit Húsavík, IJsland van Carolienenelsemieke - WaarBenJij.nu Onze eerste dagen in IJsland! - Reisverslag uit Húsavík, IJsland van Carolienenelsemieke - WaarBenJij.nu

Onze eerste dagen in IJsland!

18 Mei 2019 | IJsland, Húsavík

We vertrokken richting Reykjavik en zagen onderweg nauwelijks bomen. We hadden besloten eerst naar de camping te gaan en vanuit daar naar de stad te lopen.
Eenmaal in Reykjavik aangekomen eerst een heel stuk langs het water gelopen. Hier liepen we langs een beeld van staal in de vorm van een vikingschip. Vervolgens doorgelopen en onder andere langs het congresgebouw en de Hallgrímskirkja gelopen. Bij de laatste konden we nog niet naar binnen omdat er iets bezig was. We zijn uiteindelijk later teruggekomen en konden toen wel naar binnen. Deze kerk is in de vorm van een raket gebouwd en is een beetje het symbool van Reykjavik. In Reykjavik kom je ook muurschilderingen tegen die vaak gebaseerd zijn op fantasie. Ook hebben we nog in de oudste wijk van Reykjavik gelopen. Veel huizen worden hier gemaakt van natuursteen, golfplaten of hout.
Onze eerste nacht in de tent was goed koud.

Vanuit Reykjavik zijn we richting het Pingvellir National Park gereden. Hier kun je de scheiding tussen twee platen zien. Ze gaan elk jaar 5 millimeter verder uit elkaar. Aan het begin van het park scannen ze je kenteken en als je eruit gaat ook weer. Dit doen ze om te kijken of je ondertussen netjes de parking fee hebt betaald.
Vervolgens gingen we richting de Brúarfoss waterval. Met een korte wandeling kwamen we bij deze waterval. Deze waterval was in het begin niet zo goed aangegeven, maar door wat tekst van internet was het goed te vinden.
Na onze eerste waterval in IJsland doorgereden naar de tweede waterval: Gullfoss. Hier kwamen we een heleboel toeristenbussen tegen.
Deze waterval is 32 meter hoog en komt met aardig wat kabaal naar beneden.
Als laatste vandaag naar de geisers geweest. De geiser Geysir komt nauwelijks meer tot uitbarsting terwijl hij vroeger heel hoog spoot. De geiser Strokkur spuit nog wel elke 8-10 minuten. Erg leuk om dit te zien. Nadat we klaar waren de camping opgezocht.

De volgende morgen na het ontbijt en het opruimen van de tent eerst bij de supermarkt Bonus weer wat boodschappen ingeslagen. In elk dorp hebben ze wel een supermarkt maar de keuze is niet groot en de prijzen zijn hoog. Vandaar dat wij proberen in de ‘grotere’ steden de boodschappen te doen.
Na de boodschappen stond de rit naar het hutje in de the middle of nowhere op het programma. De eigenaar verwelkomde ons vriendelijk en na onze lunch heeft hij ons uitgelegd hoe we naar de berg Thorolsfell konden lopen. Het begin van de route op de berg was duidelijk maar daarna was het je eigen route bedenken naar de top. Na zo’n 2 uur wandelen kwamen we aan bij de top. We hadden een prachtig uitzicht op de besneeuwde bergtoppen. Nadat we van het uitzicht hadden genoten begonnen aan de weg naar beneden. Dit was ook weer zelf zoeken naar de route. Toen we terug waren bij onze slaapplek hebben we eerst even rustig gezeten totdat de eigenaar ons uitnodigde om bij het vuur te komen zitten. Dit hebben we gedaan en hebben gezellig samen met de eigenaar en de mensen die naast hem wonen gebbqd. Ondertussen mochten we proeven van zijn eigengemaakte wijn, die best prima smaakte.
Vanaf de plek waar we vanavond slapen hebben we uitzicht op de vulkaan Eyjafjallajökull, die in 2010 is uitgebarsten.

Na een heerlijke nacht in een bedje op een matras de volgende dag weer verder gegaan. Vandaag stonden er vier watervallen op het programma. Als eerste de Seljalandsfoss die we van de weg al zagen. Het leuke aan deze waterval is dat je er ook achterlangs kunt lopen. Vanaf deze waterval was het kort lopen naar de volgende: Gljurabui. Om deze waterval te zien moesten we over wat stenen een kloof in.
Vervolgens zijn we een stukje verder gereden om bij waterval drie uit te komen. Deze waterval, Kvernufoss, is lang niet bij alle toeristen bekend maar is prachtig. Ook bij deze waterval kun je erachter langs lopen. Als laatste stond de waterval Skogafoss op de planning. Je kon hier ook bovenop de waterval kijken door 380 tredes naar boven te lopen. Bij deze waterval zat een camping, maar het was niet echt wat. Gekeken naar onze andere opties, maar die waren er niet echt. Sommige campings zijn nog dicht en gaan pas half mei/ begin juni open. Toch besloten om hier te blijven slapen. Deze nacht waaide het ontzettend hard en hebben we onrustig geslapen. Denk je bijna in slaap te zijn, komt er weer een harde windvlaag en ben je weer wakker.

De volgende is te beschrijven in de woorden regen, regen en nog meer regen. Gelukkig in de ochtend de tent droog op kunnen ruimen, maar daarna heeft het alleen maar geregend. Het begon met miezer waarvan wij dachten dat we nog geen regenkleding aan hoefden.. nou dat hebben we geweten we waren uiteindelijk echt goed nat. Maar we hebben wel een planewreck gezien. Die hier in 1973 een noodlanding moest maken vanwege brandstoftekort. Eenmaal terug in de auto eerst maar even droge kleren aangedaan en opgewarmd.
Toen we wat warmer waren doorgereden naar het zwarte strand in Vik. Nu wel de regenkleren aan en even wezen kijken. We konden deze dag niet overal heen waar we wilden omdat sommige dingen voor langere tijd gesloten waren. Uiteindelijk deze avond in Skaftafell onze tent opgezet.

Hoe slecht de vorige dag was, hoe prachtig deze dag begon. In de ochtend stond een wandeling op de Falljökull gletsjer op het programma. Dit is een onderdeel van de Vatnajökull, de grootste gletsjer van IJsland. Samen met onze gids Dan en nog 8 andere mensen gingen we richting de gletsjer. Net voordat we het ijs opgingen onze crampons om onze schoenen gedaan. Dit zorgt voor grip op het ijs. We zijn een heel stuk naar boven gelopen en het was prachtig. Dan liet zien hoe diep sommige gleuven waren door er soms een steen in te gooien. Op een gegeven moment mochten we water van de glacier drinken. Het smaakte heerlijk! Ook ons flesje met gletsjer water gevuld!
‘S middags zijn we naar de Svartifoss waterval gewandeld. De wandeling begon bij onze camping dus dat was fijn. Deze waterval is omringd door zwart basalt.

De volgende dag zijn we naar het Jökulsárlón meer geweest. Een meer waarin allemaal ijsschotsen drijven en waar we zelfs een zeehond hebben gezien. Daarna zijn we doorgereden naar Höfn om de auto weer even vol te tanken.
Daarna zijn we naar Stokksnes gereden en hebben we de berg Vestrahorn gezien. Vanuit daar zijn we naar de camping gereden. Op deze camping in gesprek geraakt met een Nederlands stel die ons plan voor de dag erna deed veranderen. Omdat we graag puffins/ papegaaiduikers wilden zien en zij wisten een plek in de buurt waar ze zelf twee dagen geleden waren geweest.

De volgende morgen morgen gingen we richting Borgarfjordur. Het eerste stuk was unsealed en was best een avontuur, maar dat was het meer dan waard! De weg daarna was afwisselend sealed en unsealed. In de middag op de camping aangekomen en heerlijk buiten gezeten. In de avond in gesprek geraakt met een mevrouw uit Vancouver Island. Die ons nog wat tips gaf voor als we daarheen gaan. Met haar zijn we naar de plek gegaan waar je puffins/ papegaaiduikers moest zien. Nou we zagen er zoveel. Het was geweldig! Nadat we uitgekeken waren terug gegaan naar de camping. We waren erg blij met deze tip van het Nederlandse stel.

Gisteren zijn we vertrokken nadat we nog een keer bij de puffins zijn wezen kijken. Nu waren het er een stuk minder. Onderweg in Egillstadir boodschappen gedaan bij de Bonus. Hierna doorgereden naar de waterval Dettifoss. Onze navigatie dacht dat we hier wel 3 uur over zouden doen, maar we dachten dat kan nooit. Gelukkig bleek de navigatie er ook flink naast de zitten. Dettifoss is de krachtigste waterval van Europa.
Nadat we bij deze waterval hadden gekeken nog een klein stukje gelopen en daar was de Selfoss waterval. Vanuit daar doorgereden naar Myvatn. De camping waar we heen wilden was gesloten dus naar een andere camping gegaan. Later op de middag zijn we nog naar Dimmuborgir gegaan. Hier waren veel verschillende lavaformaties te zien. Met een beetje fantasie kun je er ook dingen in zien. ‘S avonds lekker lang buiten kunnen zitten.

Vanochtend hebben we de Hverfell beklommen. De wandeling er naar toe duurde iets langer dan de vrouw van de receptie ons had gezegd.
Bovenop deze oude vulkaan hadden wij een prachtig uitzicht over het Myvatn meer en de omgeving. Vanmiddag hebben wij ons heerlijk vermaakt in Myvatn Nature Baths.

We vermaken ons goed hier en zijn benieuwd wat IJsland ons nog meer heeft te bieden.

• 19 Mei 2019 - 11:29

Chantal:

Goed bezig meisjes! geniet ervan:)

• 27 Mei 2019 - 18:41

Franne:

Ik hoor het al; water water water water water!