From the Northern Territory to Western Australia! - Reisverslag uit Exmouth, Australië van Carolienenelsemieke - WaarBenJij.nu From the Northern Territory to Western Australia! - Reisverslag uit Exmouth, Australië van Carolienenelsemieke - WaarBenJij.nu

From the Northern Territory to Western Australia!

10 Oktober 2016 | Australië, Exmouth

In Darwin hebben we heerlijk 3 nachten in een hostel geslapen. We merkten allebei dat we redelijk moe waren van het vele rijden en de lange dagen waarin we prachtige dingen hebben gezien. In Darwin hebben we dus even onze rust gepakt. De tweede dag in Darwin hebben we daarom ook niet zoveel gedaan. De laatste dag in Darwin zijn we in de ochtend naar de jumping crocs geweest. Op een boot gingen we de Adelaide River op. Op deze boot was de regel dat de kant die je als eerste koos, dat je daar ook moest blijven anders zou de boot niet in evenwicht zijn. Maar de belangrijkste regel vandaag was: don't let anything hang out of the boat (behoeft volgens mij geen verdere uitleg). Vrij snel zagen we onze eerste krokodil. Wel heel vet om een krokodil naar de boot te zien zwemmen. Deze krokodil had in de laatste 24-48 uur al een keer eten gekregen dus deze kreeg nu niks. Dit om te voorkomen dat ze lui worden. Niet veel later zagen we de volgende krokodil. Deze hebben we wel zien jumpen. Wat prachtig om dat te zien! Ze moeten wel eerst wat moeite doen om hun stukje buffalo te krijgen. Tijdens het springen zagen we ook de tanden van de krokodil, die zagen er best scherp en eng uit. Na ongeveer een uur op de rivier en veel krokodillen later gingen we terug. Dit was echt een prachtige ervaring. Zeker als je eerst de ogen van zo'n krokodil boven water ziet komen en dat deze daarna naar de boot toe zwemt. In de middag weer lekker rustig aan gedaan en 's avonds zijn we naar een openluchtbioscoop (deckchair cinema) geweest. Hier zit/ lig je allemaal op strandstoel en kijk je naar een film op een scherm wat buiten hangt. Een heerlijke relaxte avond gehad met een grappige film. Deze bioscoop is niet het hele jaar op vanwege the wet season. Er is al wat unseasonal rain geweest, wat zal duiden op een vroeg begin van de wetseason.

De volgende dag zijn we richting het Kakadu National Park gegaan. Onderweg bereikten we het punt waarop we 10.000 km hebben gereden!
In Darwin waren we al in het visitor center geweest om te kijken of we overal heen konden. Helaas bleken er toen al wat dingen dicht te zijn, vanwege de unseasonal rain. Eenmaal in het Kakadu National naar het Bowali Visitor Center gegaan. Hier bleek dat we wel naar Ubirr konden, waar we erg blij mee waren. Wel was de weg naar de Jim Jim Falls nog dicht omdat er in een floodway nog 1,4 m water stond. Omdat Ubirr sinds die dag weer open was besloten we er gelijk heen te gaan. We moesten om hier te komen twee keer door floodways (water op de weg) rijden. De ene was wat dieper dan de ander, maar met onze auto prima te doen. Ubirr staat bekend om de rock art die daar door Aboriginals gemaakt zijn. Sommige zijn wel 20.000 jaar oud. Mooi om deze rotstekeningen te zien. Via een wandeling kwamen we via verschillende rotsen langs verschillende plekken met rotstekeningen. Uiteindelijk zijn we verder omhoog gelopen naar de lookout. Het uitzicht was echt geweldig! We hadden prachtig uitzicht over Arnhemland en de wetlands. Toen we hier uitgekeken waren een plek gezocht om te slapen. Er zijn in het park verschillende plekken waar je kunt overnachten. Toen we eenmaal een plekje hadden gevonden de tent opgezet. Die avond toen we wilden gaan koken, bleek dat ons gasstelletje niet werkte. Dus uiteindelijk maar creatief geweest met het avondeten.

De volgende ochtend zijn we richting de Nourlangie Rock gegaan. Hier was ook weer rotskunst van de Aboriginals te zien. Via een wandeling zijn we weer langs de verschillende rosten gegaan. Ze tekenen soms iets wat ze gevangen hebben of een speciale gebeurtenis. Hierna zijn we richting Jabiru AirPort gegaan om ons op te maken voor een scenic flight. Aangezien ik toch wel graag de Twin Falls en de Jim Jim Falls wilde zien. Tijdens de scenic flight prachtige dingen gezien en je krijgt veel meer van het park te zien. Onze piloot zei dat als je alleen de hoofdweg volgt je slechts 1 procent van het park ziet. De Twin Falls en de Jim Jim Falls waren prachtig om te zien! Erg blij dat we deze gezien hebben. Helaas moesten onze magen het wel ontgelden in dit wiebelige vliegtuigje. Na de vlucht even langs de supermarkt gegaan en daarna door naar onze Yellow Water Cruise. De weg ernaar toe bleek afgesloten, dus bij de camping even gevraagd hoe het zat. Je moest je auto bij hun neerzetten en dan werd je met een busje daarheen gebracht. Tegen 16.30 begonnen we aan onze 2 uur durende sunset cruise. Het uitzicht was vanaf het begin echt supermooi. Onze gids zag al vrij snel een krokodil. Tijdens deze tocht echt prachtige landschappen, wildlife (bijv een Jabiru - zwarthalsooievaar) en veel krokodillen gezien. Sommige krokodillen gingen als de boot naderde kopje onder en andere zwommen een heel stuk mee met de boot. Na deze fantastische ervaring op de camping onze tent opgezet. 'S avonds lekker bij de tent gezeten en lekker op tijd naar bed.

De laatste dag in Kakadu zijn we nog naar verschillende lookouts geweest. We vonden ze niet supermooi. Op een van de parkeerplaatsen kwamen we een Zwitser tegen die 3 maanden door Australië fietst. Hij hoopte bij deze parkeerplaats water te vinden. Helaas was dat er niet. Aangezien wij genoeg water hadden, hebben we hem een fles van ons gegeven. Omdat het hier zo warm is, drink je gerust een liter per uur. Hij was er erg blij mee en na nog even gekletst te hebben ging hij verder op pad. Na de lookouts zijn we doorgereden naar een ander National Park, genaamd Litchfield.

De volgende morgen zijn we Litchfield gaan verkennen. Omdat het park niet supergroot is besloten we achteraan te beginnen en langzaam terug te rijden. We begonnen met een korte wandeling bij de Bamboo Creek Tin Mine, vervolgens doorgereden naar Walker Creek. Hier wilden we ook een wandeling doen, maar het was niet zo'n geweldige wandeling vonden we dus vrij snel weer omgedraaid om terug naar de auto te gaan. Met de auto naar de cascades gegaan. Hier kon je kiezen voor een wandeling naar de upper of de lower cascades. Wij hebben voor de lower cascades gekozen. De wandeling begon zeer eenvoudig, maar werd steeds meer klimmen en klauteren. Uiteindelijk beloond met een mooie waterval. De volgende stop was de Wangi Falls. Hier eerst lekker wezen lunchen en daarna lekker het water ingegaan. Een heerlijke verkoeling met dit warme weer. Vervolgens naar de Tjaeteba Falls gegaan. Na een pittige klim, was het uitzicht een beetje teleurstellend. Een waterval die je niet echt goed kunt zien omdat er allemaal takken en bomen voor staan. Na deze tegenvaller doorgegaan naar de Tolmer Falls. Hier een prachtige waterval gezien! Na deze waterval doorgegaan naar de Florence Falls. Een prachtige waterval, waar we graag hadden willen zwemmen maar dat kon helaas niet omdat het under construction was. Toen doorgegaan naar de laatste stop voor vandaag: Buley Rockhole. Een heerlijke plek om de dag met een duik af te sluiten.

De volgende dag van Litchfield naar Katherine gegaan. Hier de Katherine Gorge bezocht. Een prachtige wandeling gemaakt. Vervolgens in Katherine boodschappen gedaan. Na het boodschappen doen, kwamen we de Zwitser vanuit het Kakadu National Park tegen. Hij bedankt ons nogmaals voor de het water wat wij hem hadden gegeven. Hij had uiteindelijk nog maar een halve liter over. We wilden daarna verder rijden naar Timber Creek. Alleen ik dacht dat het minder dan 100 km rijden, maar dit bleek flink meer te zijn. Besloten om te kijken hoever we zouden komen. Onderweg ging het heel hard, echt heel hard regenen dat we de auto op een rest area stil hebben gezet en gewacht tot het minder hard ging regenen. Ongeveer een half uur hier gestaan en ons plan bijgesteld en we zouden vanavond stoppen in Victoria River. Toen we daar bijna waren begon het weer heel hard te regenen. Bij het roadhouse gewacht tot het minder hard regende om onze tent op te zetten. De vrouw van het roadhouse zei dat er nog veel regen die avond en de volgende dag zou komen. Onze tent stond vrij snel en gelukkig had de vrouw ongelijk, want die avond hebben we heerlijk buiten gezeten. Ook die nacht hebben we geen regen gehoord. De volgende ochtend miezerde het wel en toen het droog was, maar snel de tent opgeruimd.

Deze ochtend zijn we richting de grens Northern Territory/ Western Australia border gereden. Als ontbijt en 10 uurtje allebei nog even een appel gegeten, omdat je deze niet mee mag nemen in Western Australia. Voordat je Western Australia (WA) ingaat moet je eerst een quarantaine check ondergaan. Je gegevens worden genoteerd en ze vragen of je fruit/ groente of honing bij je hebt. Daarna moet je je achterbak open doen en kijken ze daarin. De man die ons hielp was erg aardig en we kregen zelfs al een plattegrond van Kununurra. Toen we eenmaal in WA waren merkten we dat we ineens anderhalf uur verloren waren (het tijdsverschil met Nederland is nu nog maar 6 uur). Onderweg naar Kununurra nog een stop gemaakt bij Lake Argyle. Dit is het grootste men made lake. Tijdens het eten van onze lunch genoten van een prachtig uitzicht. Hierna doorgereden naar de camping in Kununurra. De vrouw bij de receptie zei dat er soms een krokodil opdook in het meer. Toen bleek dat we hij het meer sliepen, vonden we dat allebei niet zo geslaagd. Maar het bleek om een freshwater crocodile te gaan en die zijn niet zo gevaarlijk als de saltwater crocs. We hadden van onze plek een prachtig uitzicht over het meer en zagen zelfs een Jabiru. 'S avonds hebben we de finale gekeken van de NRL (rugby). Het was een spannende wedstrijd waar uiteindelijk de Sharks wonnen.

De volgende was vooral een dag van afstand overbruggen. Ik wilde graag nog naar de bungle bungles, maar omdat het oktober is, zijn er geen tours meer. Daarom besloten om door te rijden naar Fitzroy crossing. Onderweg is er niet veel bijzonders gebeurd. Er lopen hier gerust koeien en paarden over de weg. Er liggen ook soms dode koeien langs de weg. In Fitzroy Crossing wilde de paal in onze tent niet meewerken. Hij bleef maar niet vastzitten, en dat is niet erg handig want dan zakt de tent in. Gelukkig hebben we ducktape bij ons en dat verhielp het probleem. Op deze camping waren er een heleboel kangaroos. We krijgen er nog geen genoeg van.

Vanuit Fitzroy Crossing zijn we naar Derby gereden. Voordat we Derby inreden kwamen we langs de Boab Prison Tree. Dit is een boom waar vroeger voor een nacht mensen in gevangen werden gehouden, best een bizar idee. De Boab boom houdt veel water vast en kan heel 'dik' worden. In Derby kennen ze extreem high en low tides. Toen we net aankwamen was low tide net geweest en deze hebben we bij de werf bekeken. Vervolgens zijn we naar een gevangenis en het historisch museum van derby geweest. Voor het historisch museum moet je bij het visitor center zelf de sleutel ophalen en kun je zelf het museum in. Nadat je het gezien hebt, breng je de sleutel weer terug bij het visitor center. Hierna de camping opgezocht en de tent opgezet. De truc met de ducktape doet nog steeds zijn werk. Om 3:53 was het high tide en we zijn weer naar de werf gegaan. Het water stond nu echt eens stuk hoger (zo'n 10 meter). Echt bizar om dit verschil te zien met vanochtend!
'S avonds hebben we de sunset bij One Mile Tree/ Dinner Tree bekeken. Hij heeft zijn naam te danken omdat vroeger werklui hier hun avondeten aten.

Na een nacht in Derby zijn we naar Broome vertrokken. Een kort ritje (2,5 uur) bracht ons in Broome. Op de camping onze tent opgezet en na lekker gezeten te hebben naar het visitor center gelopen. Vanuit hier zijn we Chinatown ingelopen. In Chinatown zit de oudste deckchaircinma. Deze bestaat al sinds 1916. Helaas geen leuke films de komende twee dagen. Hierna hebben we de Jetty to Jetty trail gelopen. Via een wandeling langs 13 paaltjes leer je meer over de geschiedenis van Broome. Zo is dit een belangrijk parelvissersdorpje. 'S avonds de sunset bij town beach gekeken en we hoopten misschien iets te zien van de staircase to the moon, die goed te zien is met volle maan. Maar helaas zagen we niks.

De dag erop vroeg opgestaan (6.15), sowieso staan we door het nieuwe tijdsverschil vroeger op. Anders branden we soms ook onze tent uit.. Vanochtend op zoek gegaan naar footprints van dino's die je bij low tide kunt zien. Ze waren best lastig te vinden, maar doordat iedereen elkaar een beetje hielp hebben we er uiteindelijk drie gezien. Vervolgens doorgereden naar Cable Beach en hier een heerlijke wandeling gemaakt en genoten van dit mooie strand. 'S middags lekker op de camping gezeten. Aan het eind van de middag, toen het ook wat koeler was, teruggegaan naar Cable Beach voor een duik. Daarna genoten van een zakkende zon in de zee.

Vanuit Broome zijn we naar Port Hedland. Een rit van ruim 6 uur. Helaas zijn de langere ritten onvermijdelijk in WA. Ook deze rit was vooral recht vooruit en daarbij zijn we weinig mensen tegengekomen.

Afgelopen 1,5 dag in het Karijini National Park geweest een prachtig park!! Vandaag richting Exmouth gereden. Nu maar heel even WiFi hier , dus op deze dagen kom ik terug in het volgende blog.

• 10 Oktober 2016 - 10:25

Franne-Jelske Anema:

Wandelen, wandelen, wandelen, heerlijk! En dat jullie nog in je tent durven te slapen met al die krokodillen in de buurt. Mij lijkt het doodeng! Maar ikzelf ben dan ook een pussy en ben elke keer in de auto gaan slapen als er nieuws was van (vooral) slangen in de buurt.

Geniet van de route naar het zuiden. Lekker richting de zomer :)